: لطفاً به این محتوا امتیاز دهید

وکیلی که با ورود به پرونده پزشکی، در مقام دفاع از پزشک است و سعی دارد که روند پرونده پزشکی را به نفع موکل خود تغییر دهد وکیل خطای پزشکی یا وکیل قصور پزشکی گفته می شود.این وکیل، حوزه تخصص خود را به پرونده های پزشکی اختصاص داده و سعی دارد که با ارائه ادله و مستندات بهترین دفاعیات را از پزشک به عمل اورد. پرونده پزشکی، از جمله های پرونده های پیچیده و حساس است که ورود به آن نیازمند داشتن سواد و تجربه حقوقی و آگاهی به قوانین و اصول پزشکی است. اگر وکیلی که قرار است عهده دار این پرونده شود به قوانین پزشکی علم نداشته باشد و در این راستا تجربه کسب نکرده باشد نمی تواند به پرونده ورود پیدا کند. و از یک پزشک در پرونده ای که به ضرر او تشکیل شده دفاع کند. پس در انتخاب وکیل خطای پزشکی بایستی دقت کافی به عمل آید. و بهترین و با تجربه ترین وکیل انتخاب شود.

خطای پزشکی چیست؟

زمانی که پزشکی، در حین انجام وظایف خود با سهل انگاری و بی مبالاتی در انجام وظیفه بدون آنکه در انجام وظیفه عمدی داشته باشد موجب گردد که به بیمار آسیب و صدمه جسمی وارد شود تقصیر کار محسوب شود. و بیمار می تواند به طرفیت او پرونده پزشکی تشکیل شود و الزام او را به جبران خسارات بخواهد. طبق ماده ۴۹۵ قانون مجازات، پزشکی که مرتکب تقصیر در انجام وظیفه شود مسئول است و بایستی درصدد جبران خسارات و پرداخت دیه باشد. مگر عدم تقصیر خود و پایبندی و متعهد بودن خود را به قوانین و اصول پزشکی اثبات کند. در اینجا پزشک ملزم است که برای گرفتن حکم برائت خود به ادله مستند و مستدل استناد کند. تا بتواند از خود دفاع کند و قاضی را به اقناع وجدانی برساند که بی تقصیر است و از انجام وظیفه خود عمدی نداشته و به وظیفه قانونی و قراردادی خود متعهد بوده است. تا بتواند روند پرونده پزشکی را به نفع خود تغییر دهد.در این راستا پزشک می تواند از وکیل خطای پزشکی نیز استفاده کند تا بتواند به کمک او بهترین دفاعیات را از خود به عمل آورد و عدم تقصیر خود را اثبات کند.

در چه صورتی پزشک می تواند از مسئولیت کیفری مبری شود؟

زمانی که پرونده پزشکی به طرفیت پزشک مطرح می شود و بیماری با اثبات تقصیر پزشک، پرونده ای را در محاکم کیفری که صلاحیت رسیدگی به جرایم پزشکی عهده دار است تشکیل می دهد و پزشک را به جبران خسارات ملزم می کند، این پزشک مقصر کار محسوب می شود. و برچسب متهم بودن به او زده می شود. در اینجا این پزشک درصورتی می تواند خود را از جرم انتسابی که به او داده شده بری کند که عدم تقصیر خود را اثبات کند. ملاحظه می کنید برخلاف قانون سابق، اصل بر تقصیر پزشک است. و اوست که باید عدم تقصیر خود را به محکمه اثبات کند و بدین طریق بتواند خود را بری الذمه کند و پرونده کیفری را به نفع خود تغییر دهد.اثبات عدم تقصیر کمی دشوار است و اگر پزشک نتواند آن را اثبات کند محکوم به مجازات دیه است. و بایستی خسارات وارده را به بیمار جبران کند. مطابق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، پزشک در صورتی می تواند خود را مسئولیت کیفری مبری سازد که عدم تقصیر خود را اثبات کند. و تعهد خود را به وظیفه قانونی و قراردادی که در مقابل بیمار داشته به محکمه اثبات کند.

چرا به وکیل خطای پزشکی نیاز داریم؟

اثبات عدم تقصیر پزشک، نیاز به ادله و مستندات محکم دارد.و در صورتی که پزشک نتواند تعهد به وظیفه قانونی و قراردادی خود را اثبات کند مسئول تلقی شده. و بایستی درصدد جبران ضرر و زیان وارده و پرداخت دیه به بیمار باشد.پس ملاحظه می شود که وجود وکیل خطای پزشکی در روند پرونده اهمیت زیادی دارد و موجب می گردد که از پزشک دفاعیات صورت بگیرد و عدم تقصیر او اثبات شود.

چگونه در جستجوی بهترین وکیل پزشکی باشیم؟

برای جستجوی بهترین وکیل می توان به طریق مختلفی اقدام کنید و به سایت های که خدمات وکالت در حوزه پزشکی ارائه می دهند مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما عزیزان برخوردار  شدن از خدمات تیم حقوقی صدرا است. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با وکلای تیم حقوقی ما در تماس باشید.

هزینه اخذ وکیل پزشکی

 هزینه وکیل پزشکی، ممکن است به دو طریق انجام شود:

وکیل به موجب قرارداد تنظیمی خود با پزشک، ممکن است هزینه حق الوکاله خود را تعیین کند. و یا به موجب تعرفه ای که سالیانه از سوی مرکز وکلا و مشاورین حقوقی تعیین می شود حق الوکاله خود را مشخص کند.

نتیجه گیری

ما در این محتوا، به معرفی وکیل خطای پزشکی و شرح وظایفی که قرار است در روند پرونده عهده دار شود پرداختیم. گفتیم که این وکیل، قرار است در مقام دفاع از پزشکی، که درگیر یک پرونده پزشکی شده است باشد و دفاعیات لازمه را از موکل خود که پزشک است به عمل آورد.

تیم حقوقی صدرا، به همکاری وکلای متخصص و زبده، در تلاش است که خدماتی را در حوزه های مختلف پزشکی، کیفری، حقوقی، جرایم رایانه ای و ….. ارائه دهد‌. در صورتی که شما عزیزان، درگیر پرونده حقوقی هستید و نیاز به خدمات مشاوره و اخذ وکیل دارید می توانید از طرق ارتباطی ذیل با وکلای تیم ما در تماس باشید. و به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین سوالات حقوقی خود را با وکلای ما در میان بگذارید.

برخی از سوالات متداول

وکیل پزشکی کیست؟وچه خدماتی ارائه می دهد؟

وکیلی که تجربه و تخصص خود را به پرونده های پزشکی اختصاص داده و در تلاش است که بهترین دفاعیات را از پزشک به عمل آورد. و با ارائه ادله و مستندات و عدم تقصیر پزشک، روند پرونده را به نفع او تغییر دهد‌.

بهترین وکیل پزشکی کیست؟

بهترین وکیل پزشکی کسی است که حرفه خود را به حل پرونده های پزشکی اختصاص داده است. و با تجربه ای که کسب کرده توانسته بهترین دفاعیات را از موکل خود که پزشک است به عمل آورد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!